TARDIS-bouw

Door Dieter Michielsen

Een idee in de praktijk brengen

In april 2013, bij een bezoek aan Antwerp Convention, bedacht Joren Martens dat het misschien fijn zou zijn om een conventiestand uit te werken voor de Belgian Whovians. Op Belgische scifi- en fantasyconventions is er weinig aandacht voor Doctor Who, en hier wilden we verandering in brengen. Na het samenstellen van een team van vrijwilligers uit de groep, kwam er het voorstel om een TARDIS-replica te bouwen. Gaeten Massun en Dieter Michielsen namen hier de leiding in. Een stand op FACTS 2013 werd ons streefdoel. Dieter Michielsen had als student architectuur ervaring met plannen uitwerken en een goed ruimtelijk inzicht. Gaetan Massun zou de praktische kant regelen, met name het contact met FACTS en de invulling van de stand. Om dit project te financieren, gingen we op zoek naar sponsors. De Sentinel en de Fans uit Antwerpen gaven ons de eerste boost die dit hele project mogelijk maakte.

De ‘Gallifreyan Workshop’

Bij het uittekenen van de TARDIS waren er twee focuspunten: een zo levensecht mogelijk replica bouwen en tegelijkertijd een makkelijk demonteerbaar model te hebben.

Nadat de juiste materialen waren verzameld, gingen Joren Martens, Jytte Willems, Magali Bastide en Ilse Peiren aan de slag om de TARDIS op een maand tijd in elkaar te steken. Veerle Vanoost kwam ook een handje toesteken tijdens een bezoek uit Londen. Bij dit werk was de hulp van Leo Cuypers en Peter Michielsen, grootvader en vader van Dieter, onmisbaar. Hun begeleiding, medewerking en steun maakten ons project een realiteit.

Fundering en wanden

De eerste stap was het bouwen van een stevige basis, die als fundering voor het geheel diende. Hiervoor werden zware houten balken en stevige winkelhaken gebruikt die alles bij elkaar houden zodat de TARDIS niet instort.

Toen deze fundering klaar was, moest de primaire constructie op poten worden gezet. Dit waren vier simpele houten kolommen met winkelhaken waar de secundaire constructie van wanden tussen zou komen.

De opbouw van de wanden was om esthetische redenen moeilijker dan eerst ingeschat. Het hout had niet perfect de maten die op het plan stonden, waardoor er een risico was dat de kadrering eerder op horizontale rechthoeken ging uitkomen in plaats van de gewenste vierkanten of verticale rechthoeken. Dit probleem losten we echter op. Eerst maten we af waar de verticale planken hout moesten komen en hebben we die langs achteren vastgevezen met kleine vijsjes. Na de verticale planken hebben we de horizontale planken op maat gezaagd en ook terug vastgevezen aan de achterkant.

De planken hebben niet alleen een esthetische reden maar zijn ook belangrijk voor de structurele integriteit van de wanden. Door deze planken, die samengehouden werden door de wand die eraan werd vastgevezen, konden we een vormvast geheel maken met de hulp van winkelhaken.

Toen de wanden gebouwd waren, was er een spannend moment waarin we moesten testen of het geheel stevig genoeg was om het dak te dragen. Dit bleek het geval te zijn. Hierna werd het team opgesplitst. Het ene deel zou het hout afschuren en later schilderen. De andere groep begon aan de constructie van het dak.

Dak

Tijdens de constructie van het dak bleek er een klein tekort aan materiaal. Doordat de TARDIS 13cm groter was dan gepland, kon het dak niet rechtstreeks op de kolommen staan. Er werd dus extra hout ingekocht zodat het dak 13cm hoger kon staan en er zo plaats was voor de Police Box signs die als laatste gemaakt werden.

Het dak bestaat uit 2 delen. Eerst en vooral is er een soort basis vierkant gemaakt met stevige balken. Daarin zijn aan elke kant hoge planken bevestigd. Voor een vormvaste constructie te krijgen is er een kruis gemaakt met balkjes zodat het geheel niet gaat knikken. In het midden van dit kruis is ook een blok bevestigd waar de dakbedekking op bevestigd is om zo een helling te krijgen. De dakbedekking was een tricky gegeven omdat we hebben moeten afpassen hoe we de juiste hoek moesten zagen. Uiteindelijk is alles toch gelukt en stond het dak na een tijdje in elkaar.

Constructie en afwerking

Nadat alle onderdelen klaar waren, hebben we de TARDIS een eerste keer volledig in elkaar gestoken zodat we konden zien hoe we de policebox kasten konden maken. Afmeten en afpassen was een moeilijke zaak maar het is toch gelukt alles in elkaar te krijgen. Wat dan aan de orde was, Dan was het tijd om een extra laag verf op te tardis te smeren en beginnen aan de details. Het belangrijkste detail was nog de ‘free to call’ plaat. Hiervoor gebruikten we een gebroken witte ijzeren plaat. Ilse Peiren tekende hier volledig met de hand alle letters op.

Tot slot moesten we enkel nog de Police Box signs zelf maken. Omdat plexiglas niet in het budget paste hebben we deze gemaakt uit schuimkarton. Tijdens de opbouw voor FACTS waren de signs nog niet volledig klaar. De letters waren uitgesneden maar alles moest nog zwart gespoten worden en in de voorziene kasten gelijmd worden. Hiervoor werkten we door tot 5 uur ’s ochtends op de dag van de conventie. Om 7u moesten we dan terug aan onze stand zijn om zo dan de signs op hun plaats te hangen. Toen we dit wouden doen, hadden we een last-minute tegenslag. Het hout van de TARDIS was gekrompen, en de signs pasten niet meer.  Paniek barstte los mits de tijd begon te dringen. Dankzij een hamer en een ijzeren lat kon ik een hoekje van een blokje afgekappen om zo alsnog de signs te laten passen. We moesten dan alleen nog de lamp aansteken en klaar was de TARDIS. Onze eerste FACTS kon van start gaan.

Het opstellen van de TARDIS

Het opstellen van de TARDIS brengt een simpele logica met zich mee: Van onder naar boven werken.Eerst bepalen we waar we de TARDIS gaan plaatsen. Het is belangrijk dat dit van de eerste keer juist is want eenmaal in elkaar is het enorm moeilijk nog te verschuiven. Als de basis gelegd is, steken we de kolommen op de juiste plaats. Alles is genummerd en moet volgens de volgorde gaan.

Nadat de kolommen geplaatst zijn, gaan de 2 zijwanden en de achterste wanden tussen de kolommen. De voorkant blijft nog tijdelijk open om de plaatsing van het dak vlot te doen verlopen. Als de drie wanden geplaatst zijn, schiet een team van 4 à 5 sterke mensen in actie om het zware dak omhoog te heffen en juist te positioneren. Let wel, voor het dak erop gaat moet de lamp en diens glaasjes ingestoken worden. Eenmaal het dak erop staat kun je daar niet meer aan.

Als het dak veilig gepositioneerd is, wordt het tijd dat de voorkant geplaatst wordt. De helft van de voorkant is een deur om nog buiten te kunnen. Alles wordt aan de binnenkant bevestigd, dus is het zeker nodig om door de deur te maken. Eerst plaatsen we de vaste helft om vervolgens het scharnierende gedeelte aan de kolom te hangen.  Als dat alles in elkaar hangt, gaan op de hoeken van de kolommen nog een houten behuizing gehangen worden om kleine defaults weg te werken. Hierna worden de police box signs opgehangen en is de TARDIS klaar.

Kort dankwoord

Graag wil ik heel het bouwteam nog eens bedanken voor de hulp die ze geboden hebben om dit hels karweitje op poten te krijgen. Dank u Joren, Jytte, Veerle, Magali en Ilse.

Nog een speciaal bedankje gaat uit naar mijn Vader, Peter Michielsen en mijn grootvader Leo Cuypers voor de tijd die ze opgeofferd hebben ook extra voor mijn grootvader voor het terbeschikking stellen van zijn werkplaats waar we al het materiaal hadden dat nodig was om te bouwen.

Dieter

TARDIS-foto’s

FACTS 2013

Dag 1
Dag 2

Antwerp Convention 2014

Deel 1
Deel 2

FACTS 2014

Dag 1
Dag 2

Pin It on Pinterest